Bij aankomst bij Garden & Stone is er weinig dat doet vermoeden dat dit goedlopende bedrijf te koop staat. Het imposante en redelijk nieuwe bedrijfspand op bedrijventerrein Bemmer in Beek en Donk staat enigszins in contrast met de vaak familiaire natuursteenbedrijven met veelal een lange historie in dorp of stad. Van der Steen begon zijn ondernemerschap in 2000 met het Hoveniersbedrijf Van der Steen in Erp. “Ik ging steeds meer hardsteen toepassen in tuinen en dacht waarom start ik niet zelf met het importeren van hardsteen producten, allereerst met vijverranden en tegels van Chinees hardsteen. Voor je het weet werden dat ook vensterbanken, die we in eigen huis ook op maat zaagden. De volledige overstap naar leverancier was voor mij ook een logische stap; de tuinen worden steeds kleiner én steenachtiger en de mensen hebben hierdoor minder aandacht voor groen.”
Ruim assortiment
Dat leidde in 2005 tot de oprichting van Garden & Stone op een locatie in Mierlo-Hout en later in het dorp Beek en Donk. In 2018 verhuisde het bedrijf naar het nieuwe pand op de huidige locatie. Het assortiment aan producten van Garden & Stone in Chinees hardsteen en basalt is inmiddels zeer uitgebreid: vensterbanken, raamdorpels, deur- en vlakdorpels, gevelplinten, maatwerk uit platen, vijverranden, zwembadranden en traptreden, muurafdekranden, schoorsteenplaten, poeren, stonepanels en banden.
“In totaal leveren we zo’n vierhonderd verschillende producten, gemaakt uit ongeveer tweehonderd voorraadproducten”, vertelt Van der Steen. “In beginsel richtten we ons op toepassingen in de tuin, maar al snel kwamen daar producten voor het huis bij. Door de jaren heen is het langzaam verschoven naar een mooie balans tussen producten voor de tuin en in, op en tegen het huis. Al is het aandeel ‘buiten’ niet te onderschatten, we leveren toch altijd nog een paar kilometer per jaar aan vijverranden” Tegels zijn inmiddels uit het assortiment verdwenen, aldus Van der Steen. “Dat segment is veelal overgenomen door de keramische materialen. Ik heb wel eens overwogen om ook daarmee te starten, maar je moet iets goed doen of niet doen. En omdat we het al druk genoeg hadden hebben we het nooit verder opgepakt” Qua klantenkring heeft Garden & Stone voor 60 procent particuliere doe-het-zelvers, voor de rest de zakelijke aannemersmarkt.
Het bedrijf telt naast Van der Steen nog twee medewerkers in dienst voor de verwerking van de opdrachten en het vervaardigen van het maatwerk in de zagerij. Van der Steen: “Toen we voorheen veel tegels leverden, hadden we een eigen vrachtwagen voor bezorging regionaal, maar dat is voorbij.” Wekelijks rijdt nu een transporteur voor ons met producten door heel Nederland en vinden enkele pallets ook hun weg naar België.
Controle op kwaliteit
“Sinds de oprichting in 2005 hebben we altijd zonder tussenpersoon onze stenen geïmporteerd. Het is geen gemakkelijke weg geweest en heeft ons in het verleden aardig wat leergeld gekost. Deze investering heeft zich uiteindelijk dubbel en dwars uitbetaald en daar plukken we nu al jaren de vruchten van. Door deze manier van werken hebben we zelf de controle over de kwaliteit van de blokken en daarmee het eindproduct. Hierdoor kunnen we de kwaliteit hoog houden, en toch concurrerend blijven. Ook de manier van afwerken, maattoleranties en toelaatbare gebreken hebben we in de hand. Hierdoor hoeven we zelf maar weinig producten af te keuren en kunnen we veel producten in korte tijd op maat maken voor de klant.”
In de markt wordt nog steeds gedacht dat Chinees hardsteen slecht van kwaliteit is, stelt Van der Steen. “Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, en is toch vaak een gevolg van gebrekkige afspraken. Door goed overleg met Chinese partijen en goede afspraken te maken, kom je tot het beste product voor de juiste prijs. We werken hoofdzakelijk met vaste leveranciers, waar we een heel lange relatie mee hebben. Hierdoor zijn we zo op elkaar ingespeeld dat alles bespreekbaar is en we nooit voor verrassingen komen te staan en zelden vertragingen hebben.”
Ingericht en op orde
De nieuwe eigenaar van Garden & Stone mag een goed gevulde orderportefeuille met gestage inkomsten verwachten, stelt Van der Steen. “Van de offerte-aanvragen die binnenkomen, gaat zo’n 80 procent ook echt door. Het kost ook weinig moeite om klanten te werven. De acquisitie verloopt in beginsel veelal via goede websites. Aansluitend weten ze ons prima te vinden. Het bedrijf is verder ook helemaal ingericht en de voorraad is op orde.” Het pand – in totaal zo’n 3.500 m² – heeft een mooie ontvangsthal, twee of drie kantoren, een ruime showroom op de eerste verdieping van ongeveer 12 x 30 meter, een groot magazijn met veel stellingen, een zagerij met twee afkortzagen, twee lengtezagen, twee kolom zwenkkranen met vacuümheffers, en een aparte ruimte om droog te schuren met een stofcabine met droogafzuiging. Het buitenterrein beschikt over een laadbrug om containers te lossen.
Juiste moment
Op de logische vraag waarom hij eigenlijk afscheid wil nemen van een goedlopend bedrijf, is hij duidelijk. “Het is voor mij persoonlijk het juiste moment. Ik heb zo’n 25 jaar met plezier een bedrijf gerund, maar heb niemand om het aan over te doen of na te laten. En mijn hart ligt toch wel meer bij het groen. Ik weet nog niet precies wat de vervolgstap voor mij gaat worden, maar het zal in de groensector zijn. Niet zozeer richting het hoveniersvak, maar wellicht meer in de richting van natuur omvorming en herstel. Maar eerst zal ik uiteraard hier rustig afronden en een tijdlang de nieuwe eigenaar bijstaan.”
Advies
Hij wil de nieuwe eigenaar nog een advies meegeven. “Als je goed luistert naar de klanten krijg je zo bergen met ideeën voor nieuwe producten en diensten.” Dat deed hij zelf ook, onder meer door het standaardiseren en op voorraad houden van maatwerk producten die vaker bleken te werden gevraagd. “Soms sla je de plank volledig mis uiteraard, maar dan bedenk je iets met een andere toepassing en kan het ineens wel lopen.”
Geïnteresseerden kunnen direct contact opnemen met Ivo van Der Steen:
ivo@gardenstone.nl, +31-(0)492 – 46 37 02