54ste Marmomac Verona nog internationaler én digitaal

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
De 54ste editie van Marmomac, die van 25 tot en met 28 september in Verona wordt gehouden, wordt volgens de organiserende Veronafiere nog internationaler van karakter. Bovendien belooft de organisatie meer digitale ontwikkelingen, zoals een nieuwe app en een onlineplatform. Er worden weer prijzen uitgereikt en met het thema Natuurlijkheid worden in The Italian Stone Theatre de resultaten getoond van samenwerkingen tussen ontwerpers, machinefabrikanten en natuursteenbedrijven.

Maar liefst 62 procent van de 1.616 exposanten en 68.000 bezoekers kwamen niet uit Italië, maar waren afkomstig uit Marmomachonderdvijftig verschillende landen wereldwijd. De organiserende Veronafiere van de natuursteenvakbeurs Marmomac gaat prat op het internationale karakter van het evenement. “Marmomac is hét evenement voor de internationale natuursteensector, waar Italië een leidende rol in speelt. Veronafiere wil deze status behouden en wil daarvoor veel investeringen doen”, verklaart Maurizio Danese, president van Veronafiere. Hij wordt bijgestaan door de ceo van Veronafiere, Giovanni Mantovani: “Een groeiende internationaliteit is een van de doelen voor de toekomst. We hebben vanuit de natuursteenvakbeurs in Verona een wereldwijd netwerk opgebouwd, met vakbeurzen in de Verenigde Staten en Brazilië. Wij breiden dit nu uit met nieuwe initiatieven in Shanghai en Peking.” Een van de initiatieven die tijdens Marmomac 2019 wordt gehouden om vertegenwoordigers uit de hele wereld bij elkaar te brengen, vormen B2B-meetings die volgens het ‘speed dating’-principe worden georganiseerd. Vanuit drie hoofdgroepen – luxe, platen en gereedschappen – worden architecten, distributeurs, marmerbewerkers en plaatsers afkomstig uit landen als de Verenigde Staten, Canada, Engeland, Rusland, China, Zuid-Afrika, Australië, Duitsland, Mozambique, Turkije en Iran samen gebracht.

Debutanten

Uit de voorlopige exposantenlijst zoals die bij het ter perse gaan van deze uitgave bekend was, blijkt dat de Belgische delegatie twee debutanten kent: Fasastone, een uit Temse afkomstige producent van kwartssteen, en natuursteenbedrijf Nijst Natuursteen uit Bilzen. De debutanten van vorig jaar – gereedschappenbedrijven Umicore uit Brussel en Wodiam uit Turnhout – is de deelname klaarblijkelijk goed bevallen, want ze staan voor deze editie weer op de lijst. Net als de Belgische groeven Carrières du Hainaut, Carrières de la Pierre Bleue Belge en Merbes Sprimont. De delegatie van vijftien Belgische vertegenwoordigers wordt gecomplementeerd met Stone Consulting, Stone Assistance, Optidrive, Marcoflex, Geerts, Diresco, Diamant Board en Bekaert. Uit Nederland bouwen drie bedrijven een stand op in Verona; Prodim, Topspin Powertools en KGS Diamond International, dat vorig jaar de Best Communicator Award voor de beste niet-Italiaanse stand won. Deze prijs wordt deze editie ook uitgereikt.

Theater

Een prijs die eind september ook weer wordt uitgereikt is de Icon Award. Hiervoor wordt een kunstwerk geselecteerd uit Marmomacde exposities in The Italian Stone Theatre. Foto’s van dit werk spelen een belangrijke rol tijdens de promotiecampagne van Marmomac 2020.
De werken in hal 1, waar het theater plaatsvindt, zijn tot stand gekomen door een samenwerking tussen ontwerpers, machinefabrikanten en natuursteenbedrijven. Het thema van de komende editie is natuurlijkheid van natuursteen in al haar pure aspecten. Hiermee wordt de link gelegd tussen planten en de minerale werelden.

Digitaal

De hele maatschappij digitaliseert meer en meer en dan kan Marmomac niet achterblijven. Zo kunnen bezoekers een nieuwe app downloaden, waarmee onder andere een lijst kan worden samengesteld van de te bezoeken stands per hal. Ook kunnen notities worden gemaakt en visitekaartjes digitaal worden opgeslagen. Daarnaast faciliteert Veronafiere onlineplatform B2IN, waar bedrijven onder andere ontmoetingen kunnen organiseren op stands en bedrijfsinformatie kunnen uitwisselen.