Ariës Natuursteen investeert in de toekomst

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Met het 75-jarig bestaan in zicht, verlegde Ariës Natuursteen uit Zevenaar de focus naar het luxe interieurwerk. Hiervoor investeerde het bedrijf in een nieuwe showroom, nieuwe mensen voor Marketing & Communicatie en de buitendienst én in een nieuwe machine. “De uitstraling van je bedrijf is erg belangrijk als je werkzaam bent in het hogere segment. Dan moet het totale plaatje kloppend zijn. Met onze visie voor het natuursteenbedrijf 2.0 zijn we klaar voor de toekomst”, aldus directeur René Ariës.

Vader Herman Ariës loopt voorbij richting werkplaats. Hij passeert hierbij een beeld van oprichter Jan Ariës. “Ondanks dat hij de zaak in 2003 aan ons heeft over gedaan, is hij nog vrijwel dagelijks aan het werk”, legt René Ariës uit. Samen met zijn vader staat hij lachend op de foto die bij het persbericht ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het natuursteenbedrijf uit Zevenaar werd verspreid. “Een mijlpaal voor ons familiebedrijf dat in 1946 door mijn opa Jan Ariës werd begonnen in een schuur achter zijn huis in Oud-Zevenaar.”

Jubileumboek Ariës Natuursteen

Om zich meer op het luxere segment te kunnen ­richten, heeft het bedrijf de nodige investeringen gedaan. Zo kwam Alexandra Verdonk in de nieuwe functie ­medewerker Marketing & Communicatie het bedrijf versterken.

Ter gelegenheid van het jubileum van Ariës Natuursteen is een boek samengesteld, vol anekdotes en foto’s die in de archieven van het natuursteenbedrijf uit Zevenaar bewaard zijn gebleven. Hierin staat onder andere de waarschijnlijke reden voor de oprichting van het familiebedrijf. “Mijn opa werkte in de jaren veertig van de vorige eeuw als steenhouwer in dienst van de firma Hutjes in Arnhem. Tijdens de oorlogsjaren deed hij al klusjes voor zijn baas in de schuur achter zijn huis. In dat schuurtje begon hij zijn eigen bedrijf nadat zijn baas hem eind 1944 geen kerstdonatie had gegeven, zo gaat het verhaal. Op 1 april 1946 richtten mijn opa Jan met mijn oma Dien Steenhouwerij J.C. Ariës officieel op. Die officiële oprichting liep nog vertraging op, omdat zij bij de start geen vergunning kregen voor ‘grafsteenhouwers werk’, zoals het vermeld staat op de brief van de minister voor Handel en Nijverheid. Deze vergunning werd later wel verleend, waarmee het latere familiebedrijf van start kon”, vertelt de huidige directeur René Ariës.

Tweede generatie

De jaren vijftig van de vorige eeuw kenmerkten zich door uitbreiding. In 1953 werd de eerste steen gelegd van een nieuwe werkplaats van ruim vijfenhalf bij elf meter, die al snel te klein bleek. Er werd een kleine vijftig vierkante meter aangebouwd. In de jaren zestig van de vorige eeuw kwam de tweede generatie Ariës in het bedrijf werken. “In 1966 kwam mijn vader Herman in het bedrijf, drie jaar later ook mijn oom Rien. De naam wordt gewijzigd in Steenhouwerij J.C. Ariës en Zn”, vervolgt René de geschiedenis van het bedrijf.

Een verdere uitbreiding van het bedrijf doet veel stof opwaaien in de gemeente Zevenaar. In eerste instantie wordt geen bouwvergunning afgegeven voor een uitbreiding van het bedrijfspand met onder andere een nieuwe werkplaats en kantoorruimte. Het werd een politiek steekspel met als resultaat dat de gemeenteraad in mei 1970 alsnog toestemming gaf voor de uitbreiding. De oude werkplaats werd showroom en opslag. Ook kwam er een ruimte voor een zandstraalinstallatie om letters te zandstralen. Onder het motto ‘Klaar voor de toekomst’ werden nieuwe moderne machines aangeschaft. “Mijn vader en oom investeerden in de tijd erna veel in machines. Dat investeren en moderniseren zit ook bij mij in het bloed”, legt René uit.

Gouden jubileum

Investeren en moderniseren zit René in het bloed, net als zijn vader en oom.

Terug naar het beeld dat naast de ingang van het bedrijfspand aan de Handelsstraat in Zevenaar staat. ‘J.C. Ariës 1916-1983 Zijn handen hebben er mede voor gezorgd dat wij geworden zijn, wat we nu zijn’ valt op de sokkel te lezen. René: “Mijn opa heeft dus maar twee jaar van zijn pensioen mogen genieten. Nadat hij in 1981 zijn gouden jubileum vierde na ruim vijftig jaar in de steenhouwerij werkzaam geweest te zijn – om precies te zijn 52 jaar waarvan 35 in zijn eigen bedrijf – ging hij datzelfde jaar met pensioen. Hij droeg de volledige leiding over aan mijn vader en oom.”

De jaren negentig van de vorige eeuw stonden in het teken van de verhuizing naar het nieuwe huidige bedrijfspand aan de Handelsstraat en het vijftigjarig bestaan van het bedrijf. Ook kwam de derde generatie in het bedrijf, zo vertelt René. “In 1995 kwam mijn neef Jack bij het familiebedrijf werken. Ik volgde hem twee jaar later en weer twee jaar later kwam ook mijn broer Jeroen erbij. Ik werkte daarvoor al in de vakanties in het bedrijf en vond het erg leuk. Ik wist al direct dat dit mijn toekomst zou worden, ik heb nooit iets anders overwogen. Ik heb de opleiding tot kaderfunctionaris in Utrecht gevolgd, waarna ik twee jaar stage heb gelopen bij Buddingh Natuursteen in Veenendaal. Daar heb ik heel veel geleerd. Ze werkten met echte tekenkamers en voerden grote projecten uit. Ik heb zowat alle werkzaamheden uitgevoerd, eerst in de werkplaats begonnen en daarna mee op pad voor de uitvoering van de projecten. Steeds complexer werd het werk, voor mij een mooie gelegenheid om veel kennis op te doen en in het vak te groeien. Die kennis heb ik vervolgens naar ons familiebedrijf meegenomen. Maar medewerkers van Buddingh kwamen ook bij ons kijken hoe wij de zaken aanpakten.” 

Andere koers

Nog net voor het nieuwe millennium gaat Rien Ariës met pensioen. Herman viert in 2004 zijn veertigjarig dienstjubileum en gaat in 2007 met pensioen. De zaak is dan al overgedragen aan de broers René en Jeroen en neef Jack. “Jack was verantwoordelijk voor de grafmonumenten, Jeroen zorgde voor de planning en ik had de leiding over de bouwproducten. De groei van ons bedrijf zorgde ervoor dat in 2011 door een flinke verbouwing de werkplaats, opslagruimte en het magazijn werden verdubbeld naar ruim 3600 m2 in totaal. Twee jaar later vertrekt Jeroen als directielid en nadat Jack in 2018 opstapt, bleef ik als enig directielid over.”

Met René als enige directeur gaat het bedrijf uit Zevenaar een andere koers varen. “We zijn ons gaan focussen op interieurwerk voor het hogere segment. Hierbij hoorde een moderne huisstijl en als pay-off van het nieuwe logo hebben we ‘Passie voor natuursteen’ toegevoegd aan de naam. We verzorgen woningen van A tot Z, met natuursteen, maar ook met composieten, keramische materialen en gesinterde steen. We voeren mooie opdrachten uit, van grote luxe woningen tot en met jachten.”

Investeringen

Ariës Natuursteen

Met het 75-jarig bestaan in zicht investeerde Ariës Natuursteen in de toekomst, onder andere in een nieuwe showroom.

Om zich meer op het luxere segment te kunnen richten, heeft het bedrijf de nodige investeringen gedaan, verzekert René. “De uitstraling van het bedrijf is heel belangrijk als je in het hogere segment werkzaam wil zijn. Daarom hebben we in 2019 Alexandra Verdonk als medewerker Communicatie & Marketing aangenomen. Voorheen deden we af en toe wel iets aan publiciteit en zorgden we voor een update van de website, maar tegenwoordig is het een volledige functie. Een betere vindbaarheid online is bijvoorbeeld erg belangrijk voor ons. En om opdrachtgevers een directer aanspreekpunt te geven, is datzelfde jaar Bob Even als accountmanager bij ons komen werken. En om het vaak complexe werk met dunne materialen te kunnen uitvoeren, is het machinepark uitgebreid met een waterjet van Resato. Dit geheel zorgt voor een kloppend plaatje. Het is volgens de Ariës-visie de toekomst van het bedrijf, zeg maar het natuursteenbedrijf 2.0.” 

“En vergeet niet de nieuwe showroom”, vult Alexandra aan. “Mensen willen dingen zien en voelen, ze willen ook voorbeelden van toepassingen zien. Daarom hebben we geïnvesteerd in een moderne showroom met gebruik van veel zwart staal en glas. Daarnaast kunnen klanten niet alleen monsters zien, maar ook veel platen in ons voorraadmagazijn.”  

Ariës Natuursteen als stabiel bedrijf

Desgevraagd werpt René een blik in de glazen bol. “Ik hoop dat Ariës Natuursteen bij het honderdjarig bestaan in 2046 een stabiel bedrijf is dat mooie, aparte en luxe werken maakt. En waar jonge, enthousiaste mensen werken. En daar moeten we hard aan werken. Nu werken zestien man op de werkvloer, waarvan een grote club dertig jaar of zelfs meer bij ons werkzaam zijn. Daarom is het zaak om nu al voorbereidingen te treffen om het verlies van deze mensen, door het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, op te vangen. Tot op heden hebben we het goed op kunnen vangen als ervaren mensen met pensioen gaan, maar we moeten gericht op zoek gaan.” 

De zoektocht moet ook worden gehouden onder jongeren die geen affiniteit met de sector hebben, stelt Alexandra. “Je moet laten zien dat wij in onze sector mooie dingen maken, dat er met verschillende materialen met verschillende eigenschappen wordt gewerkt. En dat daar een mooie uitdaging ligt. Hiermee moet je jongeren enthousiast maken. Daarom maken we een wervingsfilm waarin al die aspecten aan bod komen.” 

“En soms heb je gewoon geluk, want onze laatste aanwinst werkte al langer in de branche. Hij wilde wat gevarieerder werk en wist dat wij mooi werk maken. Dat blijft natuurlijk de beste reclame!”  

Dit artikel is eerder gepubliceerd in NATUURSTEEN 5-2021. Nog geen abonnee? Klik hier!