Highclasstrendsetter bij Van Den Weghe

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Het boek Stoned, Architects, Designers & Artists On The Rocks is een pure promotie voor natuursteen. In het boek staan voorbeelden van prachtige projecten waarbij het materiaal is toegepast. Initiatiefnemer was Tanguy Van Quickenborne, eigenaar van Van Den Weghe Natuursteen. Nieuwsgierig geworden toog NATUURSTEEN naar het Belgische Zulte voor een kennismaking met de – zoals hij zichzelf omschrijft – trendsetter in de ­natuursteenbranche. En uiteraard werden foto’s en video’s van de highclasstoepassingen van het Belgische ­natuursteenbedrijf getoond. “Het wordt tijd voor een tweede deel van Stoned.”

“Van Quickenborne doet veel meer dan alleen de natuursteen leveren aan projectontwikkelaars of mensen die een aanrechtblad willen. Hij zoekt bewust samenwerkingen met kunstenaars, modeontwerpers, koks, interieurarchitecten en productontwikkelaars. Door zijn open blik doorbreekt hij grenzen waar het toepassing van natuursteen betreft.” Dit citaat van de Belgische modeontwerper Tim Coppens in het boek Stoned, Architects, Designers & Artists On The Rocks, blijkt na een interview met Tanguy Van Quickenborne, eigenaar van Van Den Weghe Natuursteen, de spijker op zijn kop. Treffender kun je de ondernemer pur sang niet omschrijven. “Het is mijn passie om de grenzen op te zoeken en te verleggen. Ook waar het de toepassingen van natuursteen betreft. Natuursteen heeft van nature limieten. Denk bijvoorbeeld aan breukgevaar en de kans op vlekvorming. Wij zoeken uit of die limieten opgeheven kunnen worden. Vergelijk het met de liefde; iemand die je niet kunt krijgen, is altijd aantrekkelijk. Ik ben continu op zoek naar dat aantrekkelijke, dat schier onmogelijke”, legt Van Quickenborne uit. Als bewijs laat hij een video op zijn iPhone zien. In een timelapse is te zien hoe het middelste van een plaat natuursteen naar achteren en weer terug  buigt. “Dit is een plaat travertin van 1,5 mm dik. Het is het resultaat van dingen continu uitproberen. De eerste paar keer gaat het fout”, zegt hij, terwijl hij naar een aantal gebroken stukken travertin wijst, “maar dan opeens heb je de juiste samenstelling te pakken. Daar gaat het om.”

Ondernemer

Van Quickenborne omschrijft zichzelf op de eerste plaats als ondernemer. Daar ligt ook zijn achtergrond, alhoewel zijn carrière een andere start had. “Ik heb in Gent en Berlijn filosofie gestudeerd”, vertelt hij. “Ik heb zelfs na mijn studie een jaar op de universiteit van Berlijn gewerkt. Maar ik bleek – net als mijn vader en moeder – ondernemersbloed in mijn aderen te hebben. Daarom switchte ik van een carrière in de wetenschap naar het bedrijfsleven. Ik heb in Brussel mijn Master of Business Administration gehaald en was helemaal klaar voor het ondernemerschap. Mijn vader had in die tijd zijn bedrijf verkocht; hem opvolgen was dus geen optie. Een goede vriend van hem – Philippe Van Den Weghe – vertelde mijn vader dat hij op zoek was naar een medewerker voor zijn natuursteenbedrijf. Dat betekende vijftien jaar geleden mijn intrede in de natuursteensector.” 

De historie van het natuursteenbedrijf uit Zulte gaat terug naar 1963, aldus Van Quickenborne. “Maar toen was het nog geen natuursteenbedrijf”, haast hij zich te zeggen. “Carlos Van Den Weghe begon een betonbedrijf, gespecialiseerd in betonnen gevelplaten. Meer en meer kreeg hij de vraag om hardstenen dorpels te leveren en gaandeweg kreeg hij meer interesse in interieurtoepassingen in natuursteen. Zijn zoon Philippe specialiseerde zich verder in exclusieve platen.”

Passie

Natuursteen was voor Van Quickenborne een onbekend materiaal toen hij vijftien jaar geleden bij Van Den Weghe Natuursteen kwam werken. Hij doorliep in korte tijd vrijwel alle disciplines binnen het bedrijf. “Ik heb mee ingemeten, geplaatst en ook in de werkplaats meegewerkt. Na een halfjaar ontstond bij mij de passie voor het materiaal. Ik vond het ook leuk om met mijn handen te werken. Mijn eerste huis heb ik helemaal zelf met natuursteen gemaakt. Zo’n tien jaar geleden werden mijn twee passies – ondernemerschap en natuursteen – verenigd toen ik het bedrijf van Philippe Van Den Weghe overnam.”Van Den Weghe

Zoektocht

De vliegtickets voor de volgende buitenlandse reis liggen klaar. Van Quickenborne is continu op zoek naar nieuwe, aparte materialen. “Gemiddeld ben ik per maand ander-halve week in het buitenland. Tijdens die zoektocht speur ik naar nieuwe kleuren, structuren en tekeningen in steen. Ik ga dan volledig op intuïtie af, ik moet een warm buikgevoel van een steen krijgen. Ik voorvoel wat de nieuwe trends worden, deels natuurlijk omdat wij als bedrijf trendsetter zijn. En als we iets bijzonders hebben gevonden, halen we het naar België. We hebben dan minimaal tien platen op voorraad. Wij werken niet met stalen, maar met volledige platen. Dan heeft een klant namelijk een beter zicht op de kwaliteit. Bijna alle klanten – zo’n 95 procent – komen hier de platen uitzoeken. We ontvangen wekelijks klanten uit Parijs en Londen hier in Zulte. Momenteel halen we ruim 40 procent van onze omzet uit internationale opdrachten.”

Om zijn woorden kracht bij te zetten, laat Van Quickenborne foto’s zien van een project dat het bedrijf onlangs in Parijs heeft afgerond. “Iedereen kan tegenwoordig wel mooie werken uitvoeren in open boek. Maar voor deze particuliere opdrachtgever hebben we de totale wandbekleding rondom uitgevoerd in Travertino Grigio waarbij de tekening helemaal rondom doorloopt, inclusief de overgangen van de 2 mm dikke wandpanelen naar de massieve kolommen en verder. Spectaculair!”

Lees het volledige interview in NATUURSTEEN 1-2019.