Jong Geleerd: Kevin Meuwissen

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
De jeugd heeft de toekomst. Maar hoe is het gesteld met de toekomst van de jeugd in de natuursteensector? Hoe denken ze zelf over die toekomst? En hoe kunnen jongeren enthousiast gemaakt worden voor een baan in de natuursteenbranche? In de rubriek ‘Jong geleerd’ vertellen ze het zelf. In deze editie Kevin Meuwissen (32 jaar), mede-eigenaar van Meuwissen Natuursteen uit Weert.

Hoe lang ben je werkzaam in de natuursteensector en hoe ben je erin terecht gekomen?
Van jongs af aan hielp ik mijn ouders met allerlei klusjes in het bedrijf. Tijdens mijn studie op de Hogeschool in België was ik vooral in de weekenden en de vakanties aan het werk. Omdat het steeds drukker werd, heb ik na mijn studie – nu twaalf jaar geleden – de keuze kunnen maken die ik altijd al graag heb willen maken; thuis in het bedrijf werken van mijn ouders.

Wat spreekt je het meest aan in je werk en wat is je mooiste project tot nu toe?
De afwisseling en eer van je werk. Geen dag is hetzelfde, dat maakt het werken leuk. Het is mooi om van klanten complimenten te ontvangen of gewoonweg door de stad te lopen en te genieten van de dingen waar wij ons steentje aan hebben bijgedragen. Een van onze mooiste projecten is toch wel een kwartsiet geprofileerde zuil van Azul Imperial, bedoeld als steunkolom voor een gigantisch bronzen beeld. De zuil staat in Miami Beach, Florida en heeft al verschillende orkanen weten te trotseren.

Heb jij het bedrijf van je ouders overgenomen of ben je dat van plan?
Deels, mijn ouders zijn nog iedere dag in het bedrijf actief en zullen te zijner tijd terugtreden.

Natuursteen of keramiek?
Natuursteen uiteraard! Er is toch niks mooiers om met een natuurproduct te werken dan met een door mens gemaakt ‘dood’ product. Ik zal aan de klant dan ook een natuursteen keukenblad proberen te verkopen, maar deins er niet voor terug om een keramiek blad te leveren als die dat wilt. Je zult toch mee moeten met de markt. Lever ik het blad niet, dan levert iemand anders het wel.

Wat moet volgens jou de grootste innovatie binnen de sector worden?
Natuursteen moet beter op de kaart worden gezet, ofwel breder worden gepromoot. We worden links en rechts ingehaald door nieuwe producten of vervangers van natuursteen. Dit zou zo niet moeten zijn. Natuursteen moet weer geliefd worden door de consument. Er zijn zo veel nieuwe mooie marmers, kwartsieten en dergelijke die de consument niet bereiken. De branche zou zich hier meer voor in moeten zetten, zowel individueel als collectief.

Hoe denk jij de steeds mondigere consument te kunnen bereiken?
Door me te onderscheiden op het gebied van kwaliteit, klantvriendelijkheid en service. Dit samen met een mooie affiche op de verschillende online platforms resulteert in positieve recensies. Dit kan voor een consument juist de doorslag geven om je een werk te gunnen.

Er is een groot tekort aan personeel. Hoe denk je jongeren enthousiast te maken voor het werken in de natuursteenbranche?
Je moet jongeren laten zien dat ze zelf iets moois kunnen maken waar ze later trots op kunnen zijn. Laat ze eens een middag meedraaien zodat ze kunnen proeven hoe het in zijn werk gaat. En als ze voor een toekomst in de natuursteensector kiezen, laat ze dan op termijn voelen dat hun inzet belangrijk is. Bijvoorbeeld door ze mee te laten denken zodat je samen tot een goed resultaat kan komen.

Hoe ziet de sector er volgens jou over 10 jaar uit?
Naast veel nieuwe materialen zal de branche verjongen omdat veel bedrijven overgenomen zullen worden door de zoons of dochters. Er zal worden geïnvesteerd om milieubewust en efficiënter te werken. Daarnaast zullen bedrijven een andere koers gaan varen door de combinatie van ervaring van de ouders en nieuwe bedrijfsfilosofie van de kinderen.

Aan wie wil je het stokje doorgeven en waarom?
Ik geeft het stokje door aan Fabiënne Janssen, oud-penningmeester van de JOA en tevens laatste jaar lid. Zij werkt sinds enkele jaren bij Natuursteenbedrijf G. van Leeuwe in Nijmegen en ik ben benieuwd wat haar visie is.