Kayden Stone & Ceramics wil beleving creëren

Nieuws 24-06-2020
Kayden Stone & Ceramics wil beleving creëren

De natuursteen- en keramieksector in de Benelux heeft er sinds kort een nieuwe groothandel bij: Kayden Stone & Ceramics in het Brabantse Bladel. Initiatiefnemers Andreas Schmelzer (ceo) en managing director Michel van den Goorbergh proberen in het pand van hun nieuwe bedrijf voor hun klanten een stuk beleving te creëren. Vandaar dat ze het Stone Experience Center noemen. Klanten kunnen door de ruime opstelling van de platen en in de nieuw in te richten bibliotheek de verschillende soorten natuursteen, gesinterde steen Idylium en de kwartscomposiet Lumina Stone ervaren. De mannen geven een virtuele rondleiding door het pand.
Kayden Stone & Ceramics wil beleving creëren

Normaal gesproken bestaat het maken van een bedrijfsreportage uit een bezoek aan het bedrijf om via een rondleiding de sfeer te proeven, de materialen te ervaren en uit het houden van een interview met de betrokkenen. Het coronavirus zorgt echter voor een andere werkelijkheid. Het interview vindt plaats via een beeldverbinding en de rondleiding gebeurt met behulp van een laptop. Digitale middelen zijn ook heel belangrijk als in een crisisperiode als deze een nieuw bedrijf in de markt moet worden geïntroduceerd, vertelt Michel van den Goorbergh. “Tja, hoe ga je om met deze situatie als je net een nieuwe groothandel begint”, begint hij zijn verhaal. “Na een paar maanden van aanloop – de start vond plaats op 1 november – dacht ik samen met Andreas Schmelzer vanaf februari klaar te zijn om met Kayden Stone & Ceramics als nieuwe groothandel op de markt aan de slag te gaan. De website was klaar, de voorraad natuursteen stond in ons pand in Bladel, de eerste platen Idylium kwamen binnen en ook voor het kwartscomposiet hadden we de keuze voor Lumina Stone gemaakt. Vol goede moed ging ik dan ook de laatste twee weken van februari de weg op. Eindelijk kon ik weer langs gaan bij klanten, eindelijk kon ik weer materiaal aanprijzen, verkopen en – zeker niet onbelangrijk – eindelijk had ik weer persoonlijk contact met de eindklant. Hoe anders liep het begin maart. Ineens was het niet meer mogelijk om bij klanten fysiek langs te gaan. Daar waar de omzet en het uitleveren van materialen na maanden voorbereiding op gang kwam, zorgde het coronavirus ineens voor een heel andere situatie.” 

Kayden Stone & Ceramics wil beleving creëren

Ontmoeting

Van den Goorbergh en Schmelzer zijn bekenden in de natuursteensector. De eerste vanwege een carrière van ruim vijfentwintig jaar die onder andere langs De Steenklip, Brachot-Hermant, Pelt & Hooykaas en Michel Oprey & Beisterveld natuursteen & keramiek (MO-B) voerde. Schmelzer is van oorsprong bouwingenieur die al meer dan vijftien jaar natuursteen toepast bij projecten in binnen- en buitenland. Beide mannen ontmoetten elkaar twee jaar geleden. “Andreas vertelde mij dat hij een fabriek in Turkije aan het bouwen was. Hij was op zoek naar een commerciële man en polste of ik interesse had. Ik zat goed bij MO-B en hoefde niet per se weg. Maar het idee begon te broeien”, vertelt Van den Goorbergh. Schmelzer: “Ik hield Michel op de hoogte van de vorderingen van de fabriek in Turkije en de ideeën van een samenwerking werden steeds concreter. Ik richtte de fabriek in met kwalitatief hoogstaande productielijnen van Prometec en ontwikkelde een nieuwe manier om marmers te resineren. In tegenstelling tot hoe het in Italië gebeurt – de platen gaan na de harsbehandeling 60 minuten in de oven – koos ik voor een langere oventijd van 90 minuten of zelfs nog langer tot 4 à 5 uur. Die tijd is absoluut van belang voor de kwaliteit van het eindproduct. Daarnaast wordt voor het resineren het zaagafval gebruikt. Dit wordt met de hars vermengd, waardoor je een natuurlijker resultaat krijgt.”

Kayden Stone & Ceramics wil beleving creëren

Beleving

Beide mannen hadden een duidelijk beeld voor ogen bij het inrichten van het pand in Bladel. “Wij willen de markt op een iets andere manier benaderen”, legt Schmelzer uit. “Niet alleen een hal vol met platen vullen, maar meer een stuk beleving voor de bezoeker creëren. Deze bezoekers zijn overigens steenhouwers, architecten, interieurbouwers en particulieren.” “Maar, let op. Wij leveren niet rechtstreeks aan particulieren. Ze kunnen bij ons de materialen bekijken, maar ze kopen bij onze klanten, de natuursteenbedrijven”, verduidelijkt Van den Goorbergh. 

Van den Goorbergh pakt de laptop op en loopt door de hal. De platen staan ruim uit elkaar, valt direct op. “Onze platen presenteren we goed zichtbaar, met voldoende ruimte ertussen. Een beetje vergelijkbaar met de manier hoe Italiaanse bedrijven als Antolini Luigi en Payanini de platen presenteren. We presenteren ze ook in een open boekopstelling. Daarmee creëer je een andere ervaring met het materiaal dan sec een hal vol met platen te zetten. Vooraan staan de exclusieve marmersoorten, meer in het midden de gangbare granieten. In een speciale meetingroom gaan we een Belgische hardsteenpresentatie installeren.” Scmelzer vult aan: “We presenteren een aantal nieuwe natuursteensoorten op de Nederlandse en Belgische markt. Dit zijn voornamelijk marmers die wereldwijd worden gewonnen en bijvoorbeeld kwartsieten uit Brazilië. Natuursteen is duidelijk weer in opkomst en in Nederland en België is men gelukkig af van de standaard zwarte en witte materialen. Men heeft weer meer aandacht voor de meer exotische stenen.”

Bibliotheek

Terwijl hij een trap oploopt, vertelt Van den Goorbergh over de verdere plannen met het pand in Bladel. Boven gekomen zegt hij terwijl hij via de laptop een nog lege ruimte laat zien: “Hier op de entresol gaan we een bibliotheek maken. Langs de twintig meter lange muur zijn in een kastenwand monsters van onze materialen te zien, in de afmetingen 20 x 20, 20 x 25 en 20 x 30. De monsters kunnen uit de kast worden gehaald en goed bekeken worden op de natuurstenen tafel die in het midden van de ruimte wordt geplaatst.”

Weer terug op de begane grond gaat Schmelzer voor naar een aparte ruimte in de hoek. “Hier gaan we het Kayden Café inrichten. Klanten kunnen na een rondleiding of na een bezoek aan de bibliotheek even napraten onder het genot van een hapje en een drankje.” Ook zullen in de toekomst speciale ‘steenproeverijen’ worden georganiseerd, voegt Van den Goorbergh toe. “Dan moet je denken aan een presentatie van bijvoorbeeld Turkse marmers in combinatie met typische Turkse gerechten en drankjes.”

Gesinterde steen

Een speciale hoek in de hal in Bladel wordt ingericht voor Idylium, de Italiaanse gesinterde steen die in Spanje wordt geproduceerd waar Kayden Stone & Ceramics de vertegenwoordiging voor de Benelux heeft verworven. “Het verschil tussen Idylium en andere gesinterde steenmerken zit hem vooral in de detaillering. De adering is veel natuurlijker en je ziet ook roest op de platen. Het Italiaanse bedrijf levert als eerste grote platen met doorlopende aders. Dat biedt uiteraard veel mogelijkheden, vergelijkbaar met natuursteen. Je kunt natuursteen niet perfect namaken, maar met de huidige technieken komen de fabrikanten steeds dichterbij”, vertelt Van den Goorbergh. 

Als accountmanager voor Idylium heeft Kayden Stone & Ceramics Van den Goorberghs dochter Jasmijn in dienst genomen. “Superleuk natuurlijk. Ik ben zesentwintig jaar geleden samen met mijn broer en zwager bij mijn vader in de zaak begonnen. Jasmijn werkte hiervoor bij Material District, maar ik ben blij dat ze gekozen heeft voor de ‘natuursteenbusiness’.”

Als kwartscomposietmerk heeft het bedrijf uit Bladel gekozen voor Lumina Stone. Schmelzer verklaart waarom. “Ten opzichte van andere kwartscomposieten heeft het Chinese Lumina Stone een luxere uitstraling, uiteraard gecombineerd met een hoge kwaliteit. Vandaar onze keuze. Na de zomer komt het bedrijf met een primeur, wacht maar af!”

Radar

De eerste maanden van het bedrijf zijn Schmelzer en Van den Goorbergh veel op reis geweest om het assortiment samen te stellen. Op het moment dat ze startklaar waren om de Nederlandse en Belgische natuursteenbedrijven kennis te laten maken met de nieuwe groothandel zorgde het coronavirus voor een ander scenario. Van den Goorbergh: “Als nieuw bedrijf moet je bij de natuursteenbedrijven op de radar komen, je moet bij ze langs gaan. Dat kon niet. In België waren de bedrijven dicht en in Nederland golden ook de nodige restricties. Erg vervelend, maar wij zijn op zoek gegaan naar mogelijkheden. Zo hebben we veel gebruik gemaakt van social media om ons te promoten. En we hebben een webinar georganiseerd om Idylium te introduceren. Dat is erg goed gewaardeerd. Daarom gaan we in de toekomst vaker gebruik maken om op deze digitale manier contact te hebben met onze klanten. Zo hebben we bijvoorbeeld digitale bezoeken aan groeves en de fabrieken in Turkije en Spanje in de planning. En we kunnen op die manier ook workshops organiseren. Het liefst willen we relaties natuurlijk meenemen naar Turkije en Spanje, maar dat kan voorlopig nog even niet.”

Depot

De fabriek van Kayden Stone is nu een jaar operationeel. “Het eerste jaar hebben we vrijwel uitsluitend productie gedraaid voor projecten in de Verenigde Staten”, blikt Schmelzer terug. “Nu richten we ons dus ook op de Benelux-markt. De grote natuursteenbedrijven in die landen gaan vaak hun exclusieve materialen in Italië inkopen. Dat kan nu ook via ons. Ik heb directe contacten met veel natuursteengroeven wereldwijd. Michel heeft de goede contacten met onder andere de Belgische groeven. Als alles in Turkije naar wens verloopt, openen we op termijn daar ook een depot. Onze fabriek staat in de vrijhandelszone in de buurt van Izmir, een strategisch gunstige locatie waar gemakkelijk wereldwijd blokken geïmporteerd en geëxporteerd kunnen worden. Ook voor Nederlanders en Belgen interessant.”

Beide mannen benadrukken dat ze een goede klik hebben. Van den Goorbergh: “We zijn allebei perfectionistisch en vullen elkaar goed aan. Andreas heeft het technische inzicht en ik ben de commerciële man. Prima toch?”