Nieuw inspiratiecentrum voor DSE

Ruim tweehonderd bezoekers – ongeveer negentig natuursteenbedrijven vertegenwoordigend – maakten half april kennis met DSE 2.0. Tijdens de open dagen presenteerde de natuursteengroothandel het nieuwe inspiratiecentrum in Leerdam. Geen rijen natuursteenplaten, maar elke plaat als een kunstwerk gepresenteerd, als ware het een kunstgalerij. “Natuursteen is de kunst van de natuur, dan moet je het ook als kunst laten zien”, aldus directeur Dayyaan Hasnain. Samen met adjunct-directeur Carlo van Santen vormt hij de nieuwe generatie die aan het roer staat van DSE.

Ruim tweehonderd bezoekers maakten half april kennis met DSE 2.0. (Foto: Wilbert Leistra)
Het ‘stof’ moest weg bij DSE. (Foto: Wilbert Leistra)
DSE 2.0 is klaar voor de toekomst. (Foto: Wilbert Leistra)

Een prachtige openboekopstelling van twee marmeren platen trekken de aandacht van de bezoekers. Er klinken bewonderende woorden voor zoveel schoonheid van de natuur. Maar ook de azuurblauwe keramische platen met een prachtige adering – in een eenzelfde opstelling – van het Italiaanse Marazzi the Top oogsten bewondering. De top van het Italiaanse bedrijf knikt goedkeurend over de presentatie van hun platen. Hoe anders was het zo’n tien jaar geleden. Toen stonden tientallen platen in een overvolle hal te verstoffen. Een rondleiding leek meer op een tochtje door een doolhof. “Dat moest zeker anders”, beaamt Dayyaan Hasnain. De huidige directeur stond aan de basis van DSE 2.0, waarvan het nieuwe inspiratiecentrum een uiting is.

Visitekaartje

Ruim dertig jaar geleden was een teruggevonden visitekaartje het begin van Diamond Spectrum Enterprises, vertelt Hasnain. “Mijn vader Badrul werkte eind jaren tachtig van de vorige eeuw in India als reisgids. In het zuiden van India ontmoette hij een natuursteenhandelaar. Ze raakten aan de praat en mijn vader kreeg het visitekaartje mee. Later vertrok hij naar Nederland, ontmoette mijn moeder en ging bij Albert Heijn werken om onder andere de taal te leren. Op een dag vond hij het visitekaartje van de natuursteenhandelaar weer terug en hij belde hem. Het idee ontstond om een lading graniet in Nederland te verkopen. Dat werd in eerste instantie geen succes, het materiaal was nog onbekend in Nederland. De handelsroutes vanuit India naar Nederland waren in die tijd nog niet bekend en de handel vanuit Italië was nog niet echt in de picture. Daarom stond DSE in die tijd synoniem voor graniet”, schetst Hasnain het tijdsbeeld.

Nieuwe fase DSE

Het nieuwe millennium betekende ook een nieuwe fase voor DSE als bedrijf. Het huurappartement werd als kantoor vaarwel gezegd en het bedrijf betrok een kantoor in Almere. Hasnain: “Mijn vader en moeder runden het bedrijf. Ze bestelden containers in India en de natuursteen werd door transportbedrijf Van Es naar de klanten vervoerd. DSE groeide steeds meer uit tot een natuursteengroothandel, want naast graniet werd ook marmer, kwartsiet en hardsteen verhandeld. Alles rechtstreeks naar de klant, DSE had geen opslag in Almere.”

In 2006 verhuisde DSE opnieuw, nu naar de huidige locatie in Leerdam. “Mijn vader wilde snel kunnen schakelen, de klanten directer bedienen. Daarvoor moest een voorraad worden opgebouwd en dus een nieuw bedrijfspand worden gevonden. In Leerdam ging DSE ook keramiek en grafmonumenten leveren”, legt Hasnain uit.

Jungle

Een carrière in de natuursteenhandel was niet voorbestemd voor de jongere generatie Hasnain. “Mijn broer werkt in Singapore bij Google en ik ambieerde ook een internationale carrière, het liefst op het gebied van innovatie”, legt Hasnain uit. Lange tijd zag het hier ook naar uit. Hasnain blonk uit op het gymnasium, hij behoorde qua resultaten tot de top vijf procent academisch van Nederland. Het leverde hem een beurs op voor een internationale school in Costa Rica. “Ik heb twee jaar in de jungle van Costa Rica doorgebracht. Ik vertegenwoordigde Nederland daar. Ik was niet alleen op basis van mijn schoolresultaten geselecteerd, maar ook door mijn manier van denken over hoe de wereld beter gemaakt kon worden. Deze periode heeft mij zeker gevormd, die ervaringen draag ik nog steeds met me mee”, vertelt hij.

De coronapandemie zorgde ervoor dat Hasnain op een T-splitsing terecht kwam. Hij legt uit: “Ik werkte in Los Angeles waar ik verantwoordelijk was voor de marketing van een bedrijf dat in legale cannabis handelde. Covid zorgde ervoor dat er een chaos ontstond. Ik besloot naar Nederland terug te gaan en het bedrijf online voort te zetten. Dat liep echter niet naar wens, we hebben het cannabisbedrijf uiteindelijk in de verkoop gedaan.”

Stof

Badrul en Annie Hasnain – de ouders van Dayyaan – hadden in 2013 Leerdam verruild voor Dubai, waar ze een nieuwe onderneming startten. Het bleek achteraf het begin van een slechtere periode voor DSE. In 2020 besloot de familie Hasnain dat het anders moest. “Mijn ouders en ik wilden helpen de zaak weer op de rit te krijgen. Toen ik in november 2020 in de hal in Leerdam ging kijken, lag er letterlijk stof op de platen. Ik miste passie, een groot deel van de voorraad was onverkoopbaar. Incourante kleuren en dergelijke. En de platen stonden lukraak achter elkaar opgesteld, niemand kon daar wijs uit worden. Er stonden zelfs oude machines in de hal. Er was jong bloed nodig, het bedrijf schreeuwde als het ware om innovatie.”

Hasnain kende Carlo van Santen al sinds zijn jeugd. Van Santen was al vijftien jaar bij DSE in dienst en had het vak van vader Hasnain geleerd. “Carlo heeft veel kennis, ik wilde hem koste wat het kost aan boord houden. Samen zijn we gaan nadenken hoe het verder moest. Dat het een grote uitdaging zou zijn, wisten we allebei. Maar dat was geen probleem, wij houden wel van een uitdaging. We besloten dat ‘het stof’ weg moest. Nieuwe materialen waren nodig. Kwartsieten bijvoorbeeld. En we begonnen de samenwerking met het Italiaanse Marazzi.”

Toekomst groothandel

Een van de gespreksonderwerpen was of de natuursteengroothandel wel een toekomst had. Hasnain: “Transportbedrijf Van Es rijdt naar Italië om de platen op te halen. Alles is dus bereikbaar geworden voor natuursteenbedrijven. Heb je als groothandel dan nog wel bestaansrecht, vroegen wij ons af. Het antwoord was helder: ja! Veel steenhouwers kunnen zich niet veroorloven om bijvoorbeeld tien platen neer te zetten als ze maar twee nodig hebben. Die twee platen kunnen ze bij ons dus gemakkelijk inkopen. Daarnaast kunnen wij een toegevoegde waarde hebben. Vergeet niet dat wij als groothandel meer dan dertig jaar ervaring hebben, toegang hebben tot handelsroutes. We zien natuursteenbedrijven niet als klanten, maar als partners. Binnen dat partnership leggen wij de link met de architecten. Die kunnen in ons inspiratiecentrum de platen uitzoeken. De platen worden voorzien van een sticker en bij het natuursteenbedrijf geleverd.”

Kunst

Een van de pijlers uit het ondernemingsplan dat Hasnain opstelde, was de presentatie van de platen. “Ik beschouw natuursteen als kunst van de natuur. De artiest is de aarde die ons een van de meest prachtige dingen als geschenk geeft om van te genieten. Natuursteen verdient het om als kunst gepresenteerd te worden, als in een kunstgalerij. Elke soort apart, met voldoende ruimte voor de platen, de kunstwerken. En in een passende omgeving.” Als voorbeeld laat Hasnain een opstelling zien van een marmeren tafel met daarop een kristallen karaf en glazen. De belichting komt van onyxplaten die van achteren zijn verlicht. “Pure kunst, pure luxe”, zegt hij trots.

Complementair

“Je zou zweren dat het marmer is”, hoor ik een bezoeker zeggen tijdens de open dag. Hij staat voor een openboekopstelling van een azuurblauwe steen met een prachtige belijning. Op de sticker op de plaat staat echter ‘Marazzi the Top’. “Dat is een van de topstukken uit onze keramische lijn van het Italiaanse Marazzi”, legt Hasnain uit. “Er zijn altijd klanten die liever keramische materialen willen in plaats van natuursteen. Daarom leveren wij die ook, maar dan van een innovatief, uitgesproken en mooi merk. Je ziet het, zelfs steenhouwers zien vaak het verschil niet. En de kleuren spreken echt. Daarom leveren wij bijvoorbeeld geen composieten, dat vind ik geen mooi product, dat spreekt niet echt.”

Nieuwe generatie

De top van DSE 2.0 bestaat uit de nieuwe generatie, Hasnain (26 jaar) en Van Santen (32 jaar). Volgens Hasnain is hun relatief jonge leeftijd vooral een voordeel. “Wij hebben een frisse blik op een industrie die vrij behoudend is. Wij zetten in op duurzaamheid, op innovatie als onderscheidend vermogen. Ons gebrek aan ervaring kan als een nadeel worden beschouwd, maar wij zien dat juist als een uitdaging. Ervaring doe je op, je moet leren. Ik leer elke dag nog. Dat is ook onze ambitie, net als onze kernwaarde. Wij willen een betrouwbare leverancier zijn. Dat moet onder andere door het vertrouwen van onze klanten terug te winnen. Daar werken we hard aan!”

Gepubliceerd op

Abonneren

Geen enkele uitgave meer missen?

Abonneren

Delen