De organiserende Veronafiere bewees dat het organiseren van een vakbeurs in Covid-tijd wel degelijk mogelijk is. De veiligheids- en gezondheidsmaatregelen waren er erg streng. Bezoekers werden eerst op lichaamstemperatuur onderzocht en moesten vervolgens een Green Pass – QR-code of negatief testresultaat – overleggen om het beursterrein op te komen. Eenmaal daar aangekomen, viel de bezoekers wel het een en ander op. Zo was een aantal beurshallen volledig gesloten en bleek niet alle hallen volgeboekt met standhouders.
Leegtes slim ingevuld
De leegtes waren door de organisatie slim ingevuld met afgebakende ruimtes waar onder andere gesprekken konden worden gevoerd. Ook het buitenterrein, en dan met name het achterste deel van het terrein, zag er in vergelijking met pre-Corona-edities van Marmomac erg leeg uit. Maar wat vooral opviel, was dat er veel minder bezoekers waren in vergelijking met de records brekende voorgaande edities. Ruim dertigduizend in vergelijking met 69.000 in 2019, de vorige fysieke editie. Ook het aantal exposanten was meer dan de helft minder; 756 dit jaar tegenover 1650 in 2019.
Historische context Marmomac
Toch is de organisatie meer dan tevreden over de 55ste editie van de natuursteenvakbeurs. “De resultaten zijn veel beter dan we hadden verwacht”, vertelt Giovanni Mantovani, ceo van Veronafiere. “Meer dan dertigduizend professionele bezoekers vanuit honderdtwintig verschillende landen is een verbazingwekkend hoge opkomst in deze historische context van de pandemie. De hallen ademden een sfeer van emotie en optimisme. Alle bezoekers en exposanten die wij spraken, uitten hun waardering voor het feit dat het weer een fysieke vakbeurs was.”
Meer tijd voor kwalitatieve verkoopgesprekken
Exposanten die NATUURSTEEN op het beursterrein van Veronafiere sprak, gaven vrijwel allemaal aan dat de beurs voor hen geslaagd was. Bezoekers kwamen gericht naar de stand. Exposanten konden meer orders schrijven. “Omdat er vrijwel geen toeristen naar de beurs waren gekomen, hadden we meer tijd voor kwalitatieve verkoopgesprekken”, viel op te tekenen.