Overkamp Groep: ‘Je moet blijven ontwikkelen’

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
De Overkamp Groep uit Gouda bestaat uit twee bedrijven: Overkamp Gedenktekens en Gouda Natuursteen. Deze scheiding komt in het nieuwe bedrijfspand aan de Hanzeweg in Gouda goed tot uitdrukking. Voor de grafmonumenten en urnen zijn drie aparte ruimten gereserveerd, de bouw- en interieurtoepassingen krijgen in het voorste deel van de showroom gestalte. Met de verhuizing heeft de groep in een nieuwe cnc-zaagmachine van GMM geïnvesteerd. “Je moet je als bedrijf blijven ontwikkelen”, is de stellige overtuiging van Peter Overkamp jr.
Overkamp Groep

De oppervlakte van de nieuwe locatie aan de Hanzeweg telt meer dan het dubbele aantal vierkante meters dan de locatie aan de Nijverheidsweg.

“Het is nog lang niet af. Daar moet nog een doucheopstelling komen, een kleine keukenopstelling in de hoek en er moet natuurlijk nog natuursteen op de vloer”, vertelt Peter Overkamp sr., terwijl hij naar de epoxyvloer wijst in het nieuwe bedrijfspand van de Overkamp Groep in Gouda. In maart van dit jaar zijn de twee bedrijven waaruit de Overkamp Groep bestaat van het pand aan de Nijverheidsstraat in Gouda naar de Hanzeweg gegaan. Op de nieuwe locatie heeft de groep meer dan twee keer zoveel vierkante meters tot de beschikking. Bovendien is de nieuwe locatie door de ligging pal naast de rijksweg beter bereikbaar. “Het is best wel een dingetje om midden in coronatijd over te verhuizen. Na een aarzelend begin bleven de projecten binnenstromen. Door de verhuizing hebben we even stil gelegen, waardoor we erna weer volop aan de bak moesten. De showroom is er vooralsnog een beetje bij ingeschoten”, legt hij uit.

Geschiedenis Overkamp Gedenktekens

De geschiedenis van Overkamp Gedenktekens begint officieel in 1930 toen Piet Overkamp sr. Aan de Groenendaal, midden in het centrum van Gouda het natuursteenbedrijf startte. Maar ook daarvoor was hij als actief in de natuursteensector, zoals blijkt uit boeken die Peter Overkamp sr laat zien. “Het was even zoeken, want ze lagen sinds de verhuizing nog in dozen. Ze geven aan dat mijn opa voordat hij voor zichzelf begon, meewerkte aan samenwerkingsverbanden met andere natuursteenbedrijven.”

Het familiebedrijf Overkamp wordt voortgezet door de vader van Peter sr. “Mijn vader moest aan het eind van de oorlog naar Nederlands-Indië. Daar heeft hij vier jaar gediend. Toen hij terugkwam, zat hij zonder werk. Hij is samen met zijn broer toen in de steenhouwerij van mijn opa gaan werken.”

Aannemersbedrijf

In 1986 ging de oom van Peter sr. uit de zaak. Zijn vader vroeg of hij in het natuursteenbedrijf kwam werken. “Ik had in die tijd een aannemersbedrijf, maar werkte al veelvuldig voor het bedrijf van mijn vader. Ik hielp mee met het plaatsen van grafmonumenten en schouwen. Daarnaast deed ik ook veel stelwerk voor het bedrijf. Ik heb het aannemersbedrijf verkocht en ben de natuursteensector in gegaan.”

Overkamp Groep

Niet alleen de prestaties van de machine spraken vader en zoon Overkamp aan, ook de eenvoudige bediening was doorslaggevend voor de keuze voor de machine van GMM.

Peter sr. leerde de fijne kneepjes van het vak van zijn vader. Niet alleen het ambachtelijke werk, ook het werken met machines. “Ik ben altijd voor het werken met machines geweest. Het mooiste is dat als je weet hoe je iets met de hand moet maken, je het ook met machines kunt. Je kent namelijk de zwakke punten van het materiaal, daar kun je dan de machine op afstellen. Materiaalkennis is echt onontbeerlijk in ons vak. Natuursteen verschilt namelijk enorm met materialen uit andere industrieën, zoals hout of glas. Van die materialen is de legering bekend.” 

Sinds 2006 werkt de zoon van Peter sr, Peter jr. bij de Overkamp Groep, tegenwoordig als mede-eigenaar. Toch was een carrière in de natuursteensector niet voorbestemd, vertelt hij. “Nadat ik mijn gymnasiumdiploma had gehaald, heb ik één jaar de deeltijdstudie accountancy bij NIVRA-Nyenrode gevolgd en tegelijkertijd bij KPMG gewerkt, waar ik onder andere voor klanten de administratie moest controleren. Dit was namelijk een werken-lerentraject. Ik had in mijn hoofd om ooit een bedrijf te beginnen, niet per se in de natuursteensector.”

In de vakanties tijdens de middelbare school werkte Peter jr. vaker mee in het natuursteenbedrijf. “Ik deed de eenvoudige klusjes, van het vegen van de werkplaats tot en met het inkleuren van de belettering. En ik zag natuurlijk ook de prachtige dingen die mijn vader maakte. En dat miste ik tijdens mijn baan bij KPMG. Ik kreeg steeds meer het besef dat ik ook iets moois wilde maken. Vandaar dat ik stopte en in mijn vaders bedrijf ging werken. Ik heb alle opleidingen gevolgd, inclusief bedrijfseconomie in de avonduren en mij het vak meer en meer eigen gemaakt.”

Twee bedrijven

Toen Peter jr. Overkamp Gedenkstenen kwam versterken, was de productie van grafmonumenten de corebusiness van het bedrijf. “Klanten wisten eigenlijk niet dat we ook andere dingen konden maken, waaronder bouw- en interieurtoepassingen. Daarnaast speelde mee dat klanten die bijvoorbeeld een dorpel of een schouw wilde hebben, een drempel over moesten als ze werden geconfronteerd met grafwerk. De associatie met de dood vinden sommigen toch best eng. Vandaar dat we het bedrijf hebben hernoemd tot Overkamp Groep, bestaande uit Overkamp Gedenktekens en Gouda Natuursteen. Dit gaf meer duidelijkheid naar de klant toe”, legt Peter sr. uit.

De splitsing in twee bedrijven leverde met name Gouda Natuursteen veel meer werk op. “De vraag naar bouw- en interieurwerk steeg enorm. We liepen in 2013 tegen de grens aan wat we konden maken. We hebben in eerste instantie samenwerkingen met andere bedrijven in de buurt gezocht, maar we wilden zelf controle op de uitvoering en de levertijden houden. Daarom besloten we te investeren in een cnc-machine”, vertelt Peter sr.

Speciaal werk

De Overkamp Groep kocht de nieuwe cnc-machine bij het Belgische GMT, dat ook de service voor en de revisering van de machine van CMS Brembana verzorgde.

Met de komst van de CMS Brembana Maxima, een vijfassig cnc-gestuurd natuursteenbewerkingscentrum, kwamen vader en zoon erachter dat ze veel meer werken konden maken. “Ik heb me vanaf dag één helemaal verdiept in de software van de machine en de mogelijkheden ervan. We konden meer en meer speciaal werk leveren. De mond-tot-mondreclame werkte erg goed, want we kregen steeds meer aanvragen voor speciale projecten, ook van kunstenaars”, vertelt Peter jr. Hij pakt een boekje erbij en vertelt verder. “Hierin staan de eerste projecten die we met de cnc-machine hebben gemaakt. Bijvoorbeeld een fontein voor het Rijksmuseum in Amsterdam. Of een kunstwerk wat we voor de Joodse Begraafplaats Beth Haim in Ouderkerk aan de Amstel hebben gemaakt. In platen van circa 3 m lang en 8 cm dik hebben we de afbeelding in reliëf gefreesd. Daarnaast hebben we grafmonumenten nagemaakt voor het museum van de Joodse Begraafplaats. De oorspronkelijke grafstenen waren in de bodem verzakt. We hebben van de uitgegraven rijk gedecoreerde stenen scans gemaakt en op de cnc-machine nagemaakt.” Om de veelzijdigheid van de opdrachten aan te geven, laat hij in het boekje foto’s zien van een appartement in de Montevideotoren in Rotterdam. “De vloer van de kwartsiet Azul Macaubas is in bookmatch gemaakt, net als het keukenblad. De tafel hebben we van semi-precious Blue Agate gemaakt”, vertelt hij enthousiast.

Langlopende projecten Overkamp

Overkamp Gedenktekens en Gouda Natuursteen hebben regelmatig langlopende projecten. Andere werken konden daardoor wat langere levertijden opleveren. Om daarop te anticiperen, besloten vader en zoon te investeren in een nieuwe machine. “Het was duidelijk dat we een nieuwe zaagmachine erbij nodig hadden. We wilden oorspronkelijk een eenvoudige brugzaag erbij kopen. Gaandeweg kwamen we er bij de oriëntatieperiode achter dat de snelheid van zo’n machine toch beperkt is. Je moet immers zelf de werkstukken handmatig klaar leggen en verplaatsen. Vanaf dat moment zijn we gericht op zoek gegaan naar een cnc-zaagmachine”, vertelt Peter sr.

Vader en zoon gingen bij andere bedrijven kijken naar cnc-machines. De keuze viel uiteindelijk op de GMM Intra 520 CN2, een vijfassige volautomatische cnc-brugzaagmachine. Peter jr.: “De machine is uitgerust met veel opties. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook boren, frezen en oppervlakte polijsten. De module voor parametrische figuren werkt erg tijdbesparend. Bijna elke denkbare vorm is voorgeprogrammeerd en alleen de maten hoeven nog maar ingevoerd te worden. Het camerasysteem in combinatie met het vacuümsysteem is helemaal geweldig. Op deze manier hoeven stukken niet meer handmatig uitgelegd te worden. Een voeler registreert de dikte van de plaat en een voeler controleert de slijtage van het zaagblad. De hydraulische kiep-kanteltafel bespaart veel tijd met laden en lossen en met name voor breekbare materialen veiliger. Daarnaast kunnen we met een laser ook mallen inmeten. Bovendien kunnen we eenvoudige en complexe vormen realiseren, bijvoorbeeld een waskom, maar we kunnen ook een schouw profileren.” 

Niet alleen de prestaties van de machine spraken vader en zoon Overkamp aan, ook de eenvoudige bediening was doorslaggevend voor de keuze voor de machine van GMM. “De software is erg eenvoudig te begrijpen en ook de bediening via de touchpad is erg laagdrempelig. In vergelijking met de bediening met behulp van een computermuis is dit veel prettiger, vooral voor mensen die niet gewend zijn met computers te werken. Dat was ook onze insteek, de machine moet ook door anderen bediend kunnen worden, bijvoorbeeld door iemand die geen tekenachtergrond heeft. En dat kan met deze machine prima”, legt Peter jr. uit.

Service

Na de verhuizing is de nieuwe GMM geplaatst. De CMS Brembana is op de nieuwe locatie gereviseerd. “We hebben de GMM gekocht bij GMT uit België. Die verkoopt en verzorgt de service ook van machines van CMS Brembana. Dat was overigens ook een argument om voor de GMM te kiezen. Twee machines van één leverancier heeft voor ons de voorkeur en de keuze voor GMT is ook een goede gebleken”, aldus Peter sr.

Peter jr. laat weer een boekje zien van een recent project van het bedrijf uit Gouda. Op een kunstwerk is een tekst te zien ‘Ale rasa beta rasa’, dat staat voor ‘wat jij voelt, voel ik ook’. Hij legt uit: “Voor een opdrachtgever uit Breda hebben we een kunstwerk gemaakt ter nagedachtenis aan de komst van de eerste generatie Molukkers naar Breda in 1963. We hebben met de machine de achterkant van het werkstuk uit Steel Grey gefreesd, waardoor het een ruw uiterlijk heeft gekregen. De belettering is door Gerrit Peele met de hand aangebracht. Ik zie dat ook als een perfecte combinatie: machine en ambacht. Het werken met een machine sluit het ambachtelijk werk absoluut niet uit, is onze mening. Je moet in mogelijkheden denken, je moet je als bedrijf continu blijven ontwikkelen.”  

Dit artikel is gepubliceerd in NATUURSTEEN 8-2021. Nog geen abonnee? Klik hier!