Overname Gebo door MBI De Steenmeesters

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
MBI uit Veghel-Meijerijstad heeft op 1 februari 2022 de overname aangekondigd van de activiteiten van de Groothandel & Agenturen Gebo. Gebo is een onderdeel van Eurovitegroup uit het Gelderse Ede. De overname van de activiteiten van Gebo past bij de strategische ontwikkelingen van MBI. Enerzijds ziet het bedrijf veel synergie in het centraal opslaan en distribueren van zijn handelsproducten; activiteiten die nu bij de productievestiging in Kampen plaatsvinden. Anderzijds zijn er veel expansiemogelijkheden op de markt van keramische tegels op zowel in- als outdoor gebied.

Overname Gebo door MBI De SteenmeestersMarcel Bettonvil, ceo MBI Group: “Strategisch gezien is de overname van Gebo een logisch gevolg van onze groei in de keramische wereld. Zowel voor de markt, onze klanten en medewerkers is deze mogelijkheid een goede ontwikkeling. Vanuit het verleden heeft MBI diverse malen laten zien op een goede en correcte manier door schaalvergroting groei te kunnen realiseren.”

Hendrik van de Beek, eigenaar Gebo: “De afgelopen twee jaar ben ik veelvuldig benaderd door diverse marktpartijen of ik mijn bedrijf wilde verkopen, van directe concurrenten tot diverse private equity maatschappijen. Steeds ben ik daar niet op ingegaan daar de klik er niet was. Met het familiebedrijf MBI was die klik er direct omdat de culturen van onze bedrijven heel goed bij elkaar passen. En mensen het verschil nog altijd maken! Ik heb er vertrouwen in dat met deze overname de toekomst van mijn mooie bedrijf meer dan gewaarborgd is en dat niets een mooie groei in de weg zal staan.”

Focus MBI 

Daar waar andere bedrijven soms een stapje maakten van de binnen- naar de buitenmarkt, heeft MBI in eerste instantie altijd alleen de focus gehad op de buitenmarkt. Daar hebben zij marktleiderschap en expertise opgebouwd op basis van enerzijds strategische samenwerkingen met topproducenten, waaronder het Italiaanse Mirage, en anderzijds door zelf een concept voor buiten te lanceren onder de merknaam GeoCeramica.

Mede hierdoor is de laatste jaren het volume aan importartikelen dusdanig gestegen dat het bedrijf reeds geruime tijd het standaard betonproducten segment volledig is ontgroeid. Patrick van den Tillaart, commercieel directeur bij MBI: “De markt vraagt om continue aanpassing en verandering, wij zijn daar als MBI goed in, het zit in ons DNA. Er zijn allerlei ontwikkelingen op de keramische markt, zoals overnames door grote investeringsmaatschappijen en nieuwe start ups. Allen met veel interne focus. Wij kijken graag naar buiten en naar onze klanten. Daar past deze overname van Gebo fantastisch bij. De Nederlandse economie is immers zo goed dankzij succesvolle familiebedrijven. Samenwerken met sterke merken door geheel Europa is onze kracht. Samen succesvol is ons credo.”

Voordelen exportonderdeel C2 Creation

Een dochter onderneming van MBI, C2 Creation, verkoopt wereldwijd productielicenties aan partners voor de lokale productie van het GeoCeramica-concept. Ook deze deelneming zal worden geïntegreerd in de nieuwe handelsactiviteiten. Hierdoor ontstaat er volgens MBI grote synergie aan inkoopzijde van de keramische producten. Door het realiseren van deze inkoopstrategie kunnen alle klanten van de nieuwe onderneming profiteren van de schaalvoordelen die de onderneming genereert, zo stelt het bedrijf.

Peter van den Maagdenberg, algemeen directeur bij Gebo: “In de korte tijd dat ik aan het roer sta bij Gebo heb ik geanalyseerd dat verandering noodzakelijk is om groei te realiseren. Dit heb ik reeds intern gepresenteerd na mijn eerste 28 dagen binnen het bedrijf. De opportuniteit die zich met de kandidatuur van MBI voordeed maakt het mogelijk om mijn plan op een goede, constructieve en versnelde manier vorm te kunnen geven.” In de markt zal het bedrijf als volledig onderdeel van MBI gaan opereren onder de naam MBI Trading.