Stijn Renier: ‘Wij hebben het mooiste product!’

Nieuws 29-03-2021
Stijn Renier: ‘Wij hebben het mooiste product!’

De promotie van natuursteen. Dat is de hoofdtaak van de onlangs opgerichte Benelux Natural Stone Association (BNSA). In deze nieuwe organisatie zijn voor het eerst in de geschiedenis de Belgische natuursteengroeves, de Benelux natuursteenimporteurs en -groothandels én de natuursteenverwerkende bedrijven verenigd. “Het grote publiek moet het materiaal weer gaan herontdekken, want wij hebben het mooiste product”, luidt het streven van de BNSA, bij monde van de kersverse voorzitter Stijn Renier.
Stijn Renier: ‘Wij hebben het mooiste product!’

De net opgerichte Benelux Natural Stone Association (BNSA) barst van de ambities, stelt voorzitter Stijn Renier. De directeur van Renier Natuursteen en Carrières de la Préalle vertelt enthousiast over het nieuwe initiatief dat een samenwerking inhoudt van Febenat – de Benelux-federatie van natuursteenimporteurs en -groothandels, de Unie der Marmergroeven en Zagerijen van België, de Federatie van Belgische blauwe hardsteen en Federatie van Natuursteenbewerkers. “Vanuit de gedeelde visie ‘samen staan we sterk’ is de BNSA opgericht. De deelnemende organisaties vormen de drie kamers van de BNSA: een voor de steengroeven, een voor de importeurs en groothandels van natuursteen en een voor de verwerkers en plaatsers. Alle kamers zijn gelijkwaardig vertegenwoordigd in het bestuur. Ik ben de voorzitter, Isabel Gruwez blijft coördinator zoals voorheen bij Febenat.”

Taak BNSA: promotie

De belangrijkste taak voor de BNSA is de promotie van natuursteen, stelt Renier. “Het materiaal moet bij het grote publiek weer in een positief daglicht worden gesteld, men moet het weer gaan herontdekken. Want natuursteen is niet alleen het mooiste product, het is ook een groen product. In vergelijking met de grote concurrenten van natuursteen – keramische materialen en gesinterde steen – is er veel minder energie nodig voor de productie. Wij snijden een rotsblok uit de berg, verzagen het in platen en bewerken het. Wij hebben geen hitte nodig om het product te maken. En vooruit, als we natuursteen uit bijvoorbeeld Azië halen dan telt uiteraard het transport mee in de footprint, maar de CO2-uitstoot die daarmee gepaard gaat is vele malen minder dan die die vrijkomt bij de productie van een keramische tegel. Mensen halen een stukje natuur in huis, iets unieks. En het materiaal is volledig herbruikbaar. Dus niet recyclebaar, maar je kunt het demonteren en 1-op-1 hergebruiken. Zeer duurzaam dus. Dit verhaal moeten we veel meer vertellen!”

Evenementen

De BNSA gaat evenementen organiseren voor architecten, aannemers, bouwprofessionals en het brede publiek. “Hiermee doelen we op fysieke evenementen. Bijvoorbeeld de BNSA Awards voor natuursteenprojecten”, legt Renier uit. Maar de BNSA wil ook de kennis over het materiaal natuursteen verbeteren, benadrukt de voorzitter. “Denk aan opleidingen en cursussen. De Confederatie Bouw geeft opleidingen, die kunnen we openstellen voor BNSA-leden. Deze opleidingen bestaan al, waarom zou je daar geen gebruik van maken. Bijvoorbeeld de cursus basisgeologie. De komende tijd gaan we inventariseren aan welke kennis behoefte is. Ik kan me heel goed voorstellen dat er een cursus komt voor het veilig manipuleren van platen. Bijkomend voordeel is dat er veiliger wordt gewerkt, hetgeen het imago van de gehele sector ten goede komt. En uiteraard gaan we onderzoeken of we die cursussen ook in Nederland kunnen geven.”

Renier beseft terdege dat het nieuwe initiatief niet kan werken met de promotiebudgetten waarmee de keramische fabrikanten kunnen werken. “Door samen te werken hebben we schaalvoordeel, meer financiële armslag en een groter bereik. Maar we moeten creatief en slim zijn. We hebben niet het vermogen om bijvoorbeeld een tv-programma te financieren, maar we kunnen wel op andere manieren exposure krijgen. Zo heeft de winnares van de in België populaire tv-serie Bake Off een kookboek samengesteld. Bij de presentatie daarvan werden alle baksels op natuursteen gepresenteerd. En het kan ook zonder budget. Als we alle posts op Facebook of LinkedIn gaan liken waarin natuursteenprojecten worden gepresenteerd, moet je eens kijken hoeveel bereik je dan hebt.”

Beter leren kennen

De nieuwe voorzitter van de BNSA noemt nog een belangrijke functie van de nieuwe organisatie. “Het is voor de eerste keer dat importeurs en groothandels, groeves en verwerkers samenwerken. Voor de Benelux een unicum, maar elders in de wereld een normale zaak. Wij zijn gewend geweest om op kleine eilandjes te leven en een keer per jaar komen we allemaal samen in Verona op de Marmomac. Binnen de BNSA kunnen we elkaar onder andere via netwerkbijeenkomsten beter leren kennen. We kunnen meer voor elkaar betekenen. Ik ben altijd wel een beetje jaloers op de situatie in de omgeving van Verona. Daar zitten de natuursteenbedrijven allemaal bij elkaar, hebben veel contact met elkaar, bepraten veel met elkaar en leren dus veel van elkaar. Wij moeten met de Benelux-bedrijven ook meer naar zo’n situatie toe. Dat vind ik ook een belangrijk streven van de BNSA.”

Er is veel werk te verrichten, erkent Renier. “’Rome wasn’t build in one day’, we zijn net begonnen. Maar we gaan met veel enthousiasme aan het werk. Voor mij is het eerste deel geslaagd als natuursteen als materiaal weer terug in de picture van het grote publiek komt. En als onze initiatieven ook in de landelijke pers in België en Nederland komen. De BNSA Awards zijn daar een mooie gelegenheid voor. En voor organisaties en bedrijven die mee willen doen en mee willen helpen, mail naar [email protected]!”