Spectaculair lijnenspel van natuursteen in winkelcentrum

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
In Leidschendam is het grootste winkelcentrum van Nederland geopend: Westfield Mall of the Netherlands. Het is het resultaat van een complete make-over van het bestaande winkelcentrum Leidsenhage en een nieuwbouw uitbreiding. De spectaculaire golvende plafondpanelen worden als het ware gespiegeld in het lijnenspel op de vloer dat door de bijna anderhalve kilometer lange winkelpassage meandert. Het is een combinatie van de witte Griekse marmer Kavalla en de Spaanse marmersoort Black Marquina. Voor de plaatsing was het internationale bedrijf GRF International verantwoordelijk dat speciaal hiervoor op de Nederlandse markt is gekomen.

Een complex van 117.000 m2 verhuurbaar oppervlak, parkeerruimte voor circa 4.000 auto’s, een winkelpassage van bijna 1,5 kilometer, 280 winkels en restaurants, een bioscoop met elf zalen, een sportbar met bowling en het Youseum, een Instagram-museum. Deze indrukwekkende cijfers horen bij Westfield The Mall of the Netherlands in Leidschendam. Het is het resultaat van de complete make-over van het bestaande winkelcentrum Leidsenhage – zo’n twee derde van het complex – en een nieuwbouwdeel. In het ontwerp van MVSA Architects uit Amsterdam volgen de meanderende lijnen van de plafonds en als patroon op de vloeren de hoofdroute, die als een ‘8’ is ontworpen.

Zwart-wit winkelcentrum

Om de aandacht naar de 226 winkels uit te laten gaan, heeft MVSA Architects in het ontwerp bewust gekozen voor een zwart-witte kleurstelling. Ook de natuursteenvloer moest daaraan voldoen. Vastgoedontwikkelaar Unibail-Rodamco-Westfield (URW) maakte de keuze voor de natuursteen, vertelt Martijn Cosijn, Head of Construction Management van URW. “Wij maken voor onze projecten altijd de keuzes voor de toe te passen materialen. Voor de zwarte kleur hebben we gekozen voor Black Marquina, een Spaanse marmersoort. De toegepaste witte steen heet Kavalla, een Griekse marmersoort. We zijn meerdere malen naar de groeves in Spanje en Griekenland geweest om de blokken te kiezen en de kwaliteit te bewaken.”

Internationaal netwerk

URW ging op zoek naar een natuursteenbedrijf die de klus in Leidschendam kon uitvoeren. “We hebben eerst in Nederland naar een geschikte partij gezocht, maar dat lukte niet. Het prijsniveau lag veel te hoog. Vandaar dat we in ons internationale netwerk op zoek zijn gegaan”, legt Cosijn uit.

De vastgoedontwikkelaar kwam uit bij GRF, een bedrijf waarmee URW vaker had samengewerkt. Cosijn: “We wisten dat het bedrijf projecten met deze omvang aankon. Het bedrijf voerde regelmatig projecten uit in met name Frankrijk en Portugal. De bedrijfsleiding wilde verder uitbreiden in Europa en heeft daarom een Nederlandse vestiging opgericht. Deels om het project Westfield Mall of the Netherlands uit te voeren, maar ook om voor nieuwe projecten in Nederland te acquireren.”

“In veel Europese landen aan projecten werken is onderdeel van het DNA van GRF”, legt Hugo Nunes desgevraagd uit. De directeur van GRF vervolgt: “Vandaar dat de vraag van URW om een Nederlandse entiteit te openen voor dit enorme project op een goed moment kwam. Niet alleen qua grootte lag dit project ons goed, maar ook vanwege de uitdaging en de vereiste kwaliteit.” 

Combinaties

Bij de keuze voor de natuursteen heeft GRF heel wat soorten en combinaties van soorten bestudeerd, aldus Nunes. “Door eliminatie is de keuze gevallen op Kavalla en de Black Marquina. Deels vanwege de leveringscapaciteit van de leverancier en de kenmerken van de stenen op de lange termijn, maar vooral natuurlijk vanwege de mooie witte en prachtige zwarte kleur.”

De directeur van GRF gaat verder met zijn lyrische beschrijving van de natuursteensoorten. “Ze hebben beide een eigen uitstraling met een unieke tekening. De Black Marquina heeft een bescheiden witte adering, de Kavalla heeft een witgrijze kleur met een grijze adering. Bij dit project is gekozen voor zo min mogelijk adering in de steen, normaal gesproken heeft de Kavalla meer aders, maar we hebben regelmatig gecontroleerd dat deze partij weinig adering had.”

Uitdagingen

De uitdagingen voor GRF bij de uitvoering van dit project lagen volgens de directeur op verschillende fronten. “Allereerst was het zaak om uniformiteit qua kleur te hebben. Bij afwijkingen in de steen gingen we naar de groeve om de partij te controleren. Ook moesten we het patroon van de adering in de gaten houden. Alle aders van de witte stenen in het winkelcentrum zijn naar het oosten gericht. Omdat de vloer niet in één keer kon worden gelegd, hebben we extra moeten oppassen dat de aansluitingen tussen de gebieden goed liepen om hetzelfde patroon te krijgen en dat de rondingen goed liepen.”

In totaal is 13.000 m2 Kavalla-marmer en  5.500 m2 Black Marquina toegepast. “We hebben van de Kavalla-marmer tegels in de formaten 90×60, 60×90, 60×60 en 30×60 gelegd”, vertelt Nunes. De zwarte Black Marquina-tegels kregen een andere behandeling, legt hij uit. “Elke zwarte steen is van tevoren op maat gezaagd en voorzien van een code die de juiste locatie aangaf. Dit hebben we overigens ook bij de vloer van het centrale plein gedaan. Die is in zijn geheel in de fabriek op maat gezaagd en volledig als mock-up uitgelegd en beoordeeld. Vervolgens zijn de tegels ingepakt en in het werk als een puzzel uitgelegd.” 

Beide steensoorten zijn gepolijst. “Door het niveau van polijsten hebben we de stenen anti-slip gemaakt. Het was hierbij zoeken naar de juiste combinatie tussen de gepolijste uitstraling van de vloer en het juiste anti-slipniveau”, aldus Nunes.

Spectaculair winkelcentrum

De directeur van GRF kijkt met een gevoel van trots terug op ‘zijn debuut’ op de Nederlandse markt. “De natuursteen is met een uniformiteit in kleur met de hoogste kwaliteit aangebracht in een complex vloerontwerp. Het is een uniek project in Nederland en ik denk dat het shoppend publiek het weet te waarderen. Ik ben met name erg blij met de kwaliteit van het ontwerp en de uitvoering van het centrale plein. Als ik door Westfield Mall of the Netherlands loop, is het net of de vloer en het plafond de bezoekers langs de winkels loodst. Het is niet alleen de vloer die spectaculair is, het is juist de combinatie van vloer, plafond, de winkels en de prachtige gevel die dit een van de mooiste shopping malls in Europa maakt. En dan te bedenken dat dit fantastische resultaat is behaald ondanks de beperkingen als gevolg van de Covid-pandemie. Het project blinkt uit door de architectuur, het ontwerp en de kwaliteit. Een absolute pluim voor URW en partners voor de goede samenwerking!”