The Stone House: meubels en een karpet van restmateriaal

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Kun je niet iets maken van al het restmateriaal dat bij de productie van natuursteen­producten vrijkomt? Die vraag stond centraal voor interieurdesigner Stefan Scholten. Hij zocht samenwerking met marmergroeven en natuursteenbedrijven en met een groep terrazzo­bedrijven. Het resultaat was begin september te zien bij de zestigste editie van Salone del Mobile in Milaan: stoelen, een tafel, een salontafel en een karpet van marmer, tezamen de installatie The Stone House vormend.
The Stone House

Interieurdesigner Stefan Scholten maakte van reststukken natuursteen de installatie The Stone House.

“Misschien is wel het beste voorbeeld als een ronde tafel van marmer wordt gemaakt. Er blijven dan altijd vier hoeken over. Zonde om daar niets mee te doen.” Aan het woord is Stefan Scholten, interieurdesigner uit Amsterdam. Daar woont hij een deel van het jaar, het andere deel woont hij in Italië. “Mijn huis staat daar tussen Forte di Mare en Carrara, ik kijk uit op de groeves van Carrara, een zeer inspirerende omgeving. Ik ben acht jaar geleden gaan werken voor Henreaux, een groot marmerbedrijf met eigen groeves en een eigen werkplaats. Daar zag ik dat ze met heel wat restmateriaal bleven zitten. Ik noem het bewust geen afval, want het is nog prima bruikbaar materiaal. Materiaal dat na bewerking een prachtige luxe uitstraling heeft.”

Hetzelfde idee

Na een tijd kwam Scholten in contact met Stone Made Italy. “Dit is een bedrijf, gespecialiseerd in het sourcen van natuursteen, met de hoofdvestiging in Carrara en een kantoor in Amsterdam. Het bedrijf wordt geleid door Manuela Rotta en in haar vond ik een gelijkgestemde. Zij was ook al langer op zoek naar een manier om het restmateriaal te gebruiken. Ik ben uit werkplaatsen uit het hele gebied rondom Carrara reststukken gaan verzamelen. Nu was het zaak om een manier te vinden om de reststukken te verlijmen”, vertelt Scholten. 

Die manier werd gevonden bij een groep terrazzobedrijven. “Terrazzo is het resultaat van een eeuwenoude manier van onder andere stukjes natuursteen met behulp van cement aan elkaar verlijmen. Voor hetgeen ik voor ogen had, was dit prima geschikt. We konden aan de slag”, vertelt Scholten enthousiast. 

De interieurdesigner uit Amsterdam stelde een deadline vast. “Ik wilde per se op de zestigste editie van Salone di Mobile mijn installatie presenteren”, vertelt Scholten. “Het moest een serie meubels worden, bestaande uit stoelen, een tafel en een salontafel en ook een karpet. De reststukken natuursteen zijn in deze meubels letterlijk verwerkt hoe ik ze heb gevonden. Ik ben erg blij met het eindresultaat. De wanden van de The Stone House zijn ook van een restproduct van natuursteen. Ze zijn van Venetiaanse stuc waarin marmerpoeder is verwerkt.” 

Innovatie The Stone House 

Stefan Scholten: “Ik noem het bewust geen afval, want het is nog prima bruikbaar materiaal. Materiaal dat na ­bewerking een prachtige luxe uitstraling heeft.”

Met de installatie The Stone House wilde Scholten een innovatie te laten zien aan de natuursteenindustrie. “Dat is gelukt. Het idee is erg goed aangeslagen. Sommigen dachten zelfs dat het geprinte oppervlakken waren, vergelijkbaar met keramische materialen. ‘Nee, het is echte natuursteen’, moest ik dan antwoorden, met de daarbij behorende luxe uitstraling.”

Scholten noemt zichzelf een purist. “Je ziet in Italië veel koffiebarretjes waar op het eerste gezicht natuursteen is toegepast. Als je goed kijkt, blijkt het toch een keramische steen. De techniek om natuursteen na te maken is goed ontwikkeld, maar ik mis er toch iets aan. De diepte van natuursteen is niet na te maken. Een plaat Carrara-marmer is in feite transparant, daar zie je de diepte doorheen. Dat heeft een geprinte steen absoluut niet. Begrijp me goed, ik vind de techniek fantastisch, maar keramische bedrijven moeten investeren in een eigen look and feel in plaats van alleen maar natuursteen of hout te imiteren. De authenticiteit van het materiaal is van belang.” 

Scholten wordt regelmatig door groeve-eigenaren benaderd om hun reststukken te gebruiken. Bij de selectie laat hij zich leiden door de steenkeuze, de kleur, de bindkleur en het patroon. “De bijzondere textuur en kleur van natuursteen is iedere keer weer uniek. De variatie is eindeloos. Toch wil men vaak uniformiteit. Carrara-marmer is hierdoor erg populair, maar persoonlijk vind ik het maar een saaie steen. De adering van een plaat Statuario vind ik veel bijzonderder.” 

Deze natuursteensoort wordt volgens Scholten gebruikt bij de winkels van Louis Vuitton. “Door het gebruik van Statuario aan de gevels hebben deze winkels een superluxe uitstraling, een uitstraling die bij dat merk hoort. Ik loop regelmatig langs die winkels en ik betrap me er op dat ik toch iedere keer weer de gevel goed bekijk en er even aan voel of het echte Statuario is. Gelukkig wel, denk ik dan.”

Galeries

De installatie werd gepresenteerd tijdens de zestigste editie van Salone di Mobile in Milaan.

De meubels die Scholten voor de installatie The Stone House heeft ontworpen zijn niet echt gebruiksvoorwerpen. “Deze zijn eenmalig gemaakt. Ze zijn binnenkort te zien in galeries in Los Angeles en New York. Om er echt gebruiksvoorwerpen van te maken, moet worden gezocht naar een andere productiemethode. De terrazzomethode op basis van cement als bindmiddel is een erg dure methode. Eigenlijk zou een chemisch bedrijf, zoals Akzo Nobel, moeten onderzoeken hoe je de reststukken natuursteen op een duurzame manier kunt verlijmen. Dan zou je bijvoorbeeld ook grote reststukken als gevelbekleding kunnen gebruiken. Het restvraagstuk is het startpunt geweest van dit avontuur, maar nu moeten we dat aspect vergeten. Het gaat immers om een nieuw, luxe product. Ontsproten aan mijn brein in samenwerking met Stone Made Italy!” 

Dit artikel is gepubliceerd in NATUURSTEEN 7-2021. Nog geen abonnee? Klik hier!