Succesvol debuut Afbouw Vakdagen

Succesvol debuut Afbouw Vakdagen

De eerste editie van Afbouw Vakdagen is succesvol gebleken. Het vakevenement dat Easyfairs in samenwerking met NOA begin november in de Evenementenhal in Gorinchem organiseerde, trok over twee dagen ruim drieduizend bezoekers. De geluiden van de exposanten waren positief, ze gaven de beurs een 8+. NOA had een inhoudelijk programma voor het kennisplein opgesteld, de Afbouw Innovatie Publieksprijs werd uitgereikt en de hoofdsector Natuursteen had een Natuursteen Paviljoen ingericht.

Succesvol debuut Afbouw Vakdagen

‘Voor vakmensen die meters willen maken’ luidde de teaser die organisator Easyfairs had bedacht voor het debuut van Afbouw Vakdagen. Na een niet voor alle hoofdsectoren succesvolle editie van de Afbouwvakdag in 2019 de Werkspoorkathedraal in Utrecht – die NOA zelf had georganiseerd – koos de ondernemersorganisatie deze keer voor een professionele beursorganisatie. Die zette een puike beurs neer, want vanaf het startschot op woensdag 8 november meldden veel vakmensen zich in de Evenementenhal in Gorinchem. Per hoofdsector was een deel van de beursoppervlakte ingericht. Sommige hoofdsectoren hadden een aparte ruimte ingericht. Zo had de plafond- en wandsector een eigen netwerkplein en de stucadoors een Stuc Demoplein.

Succesvol debuut Afbouw Vakdagen

Natuursteenpaviljoen

Het projectteam Promotie Natuursteen van de hoofdsector Natuursteen had een Natuursteenpaviljoen ingericht. Bezoekers konden op het paviljoen voorbeelden zien van producten die met natuursteen waren gemaakt, van een deegroller, kandelaren, bloempotten tot fruitschalen. Natuursteengroothandel DSE uit Leerdam stelde een plaat Crystal Noir kwartsiet beschikbaar. Promotie van natuursteen door middel van een Natuursteenpaviljoen op Afbouw Vakdagen betreft een pilot, aldus bestuurslid Lisa Schouten. De opgedane kennis en het materiaal kunnen volgens haar ook voor andere beurzen of promotieactiviteiten worden gebruikt. Sectormanager Ester Litjes was in haar eerste reactie tevreden over de aanloop op het Natuursteenpaviljoen. “Er was volop interesse voor het materiaal en aanwezige natuursteenbedrijven hebben kwalitatief goede gesprekken met potentiële klanten kunnen voeren.” Ze sprak de verwachting uit dat bij een volgende editie ook begunstigende leden van de hoofdsector Natuursteen als exposant aanwezig zijn.

Succesvol debuut Afbouw Vakdagen

Kennisplein

Voor de afbouwprofessionals had NOA een inhoudelijk programma voor het Kennisplein samengesteld van kennissessies, stamtafels, lezingen én speeddaten. Ondernemers konden naast de stand van NOA laagdrempelig in gesprek met bedrijven die ze van advies konden voorzien over bijvoorbeeld technische vraagstukken, juridische kwesties en arbeid gerelateerde problemen. Ondanks dat de tijdsloten niet volgeboekt waren, was er een goede aanloop van mensen die advies zochten. De onderwerpen van de kennissessies varieerden van preventiezorg tot stressvrij communiceren bij hoogspanning. Niels van den Beucken van Arte uit Helmond gaf een lezing over duurzaam ondernemen. Op de eerste beursdag nam Keynote Jim Stolze de mensen mee in de toekomst van AI voor de afbouwsector. Het kennisprogramma werd afgesloten met een pubquiz over veilig werken, georganiseerd door Volandis.

Afbouw Innovatie Publieksprijs

De bezoekers stemden massaal op de oplossing die volgens hen de afbouwsector het meeste vooruit helpt. De elf genomineerde producten voor de Afbouw Innovatie Publieksprijs stonden tentoon gesteld op het Innovatieplein, direct bij de ingang van de beursvloer. De winnaar was Würth met de Shark Twist Plug. Het product kreeg maar liefst 25 procent van de stemmen. Het was letterlijk de kleinste innovatie, maar met een grote invloed op het werk van uitvoerende afbouwprofessionals, zo luidde het commentaar.

Mooie start

Sectormanager Litjes is tevreden over de eerste editie van Afbouw Vakdagen. “Onze eerste indruk is positief, maar we moeten nog met zijn allen het evenement evalueren.” Ook beursorganisator Easyfairs was tevreden. “Het was top! Het doet ons goed dat we een event hebben opgezet voor letterlijk de héle branche, van grote tot kleinere afbouwbedrijven. Bijna 30 procent van de bezoekers gaf aan zelfstandige te zijn, een drukbezette doelgroep. Dat zij ook tijd vrijmaken om een bezoek te brengen geeft aan dat het aanbod het juiste is. Een mooie start om op verder te bouwen naar 2025! Een groot aantal van de exposanten heeft aangegeven er dan ook weer bij te zijn.”